Aircogas R-134a & HFO-1234yf

Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf de meest voorkomende. Hieronder bespreken we het verschil tussen deze twee aircogassen, zodat u precies weet wat er in uw auto zit!

Om uw airco te laten bijvullen, kunt u natuurlijk een afspraak maken

Airco Apparaten om Airco Gas bij te vullen bij Bosch Car Service Autoborg

R-134a

Klik hier om te zien welk aircogas u heeft

Het aircogas R-134a is begin jaren ’90 van de vorige eeuw geïntroduceerd als vervanger voor het zeer vervuilende R-12 gas. Het probleem met R-12 is dat het ernstige schade kan veroorzaken aan de ozonlaag en bovendien een sterk broeikasgas is. R-134a is veel minder schadelijk voor de ozonlaag en is slechts een half zo krachtig broeikasgas als R-12. R-134a is voor zo’n 20 jaar het standaard aircogas geweest voor alle auto’s.

Zo rond 2006 werd besloten dat R-134a toch nog te vervuilend was, omdat werd ontdekt dat het meer schade aan de ozonlaag kon veroorzaken dan eerder werd aangenomen. Bovendien is R-134a nog altijd een sterk broeikasgas: niet zo slecht as R-12, maar toch nog zo’n 1300 keer erger dan CO2. Op dit punt kwam HFO-1234yf in beeld.

HFO-1234yf

HFO-1234yf, ook wel R-1234yf genoemd, is nagenoeg onschadelijk voor de ozonlaag, als broeikasgas is het 335 keer minder schadelijk dan R-134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. Dit gas is dus vele malen milieuvriendelijker dan R-134a. Bovendien heeft het een lagere kooktemperatuur dan R-134a, wat het een krachtig koudemiddel maakt. Daarom werd in 2010 door de meeste autofabrikanten het besluit genomen om geleidelijk over te stappen op HFO-1234yf.

Dit nieuwe aircogas wordt in steeds meer auto’s gebruikt. Volgens Honeywell, de grootste leverancier van het R-1234yf gas, rijden er inmiddels al meer dan 26 miljoen auto’s in Europa met dit nieuwe aircogas.

Sinds 1 januari van dit jaar is het volgens EU-regelgeving niet langer toegestaan om nieuwe auto’s te leveren met het oude R-134a gas. Dit maakt het HFO-1234yf gas momenteel het enige legale koelmiddel voor airco’s in nieuwe auto’s. Voor auto’s die al geleverd zijn, blijft het wel gewoon mogelijk om deze bij te vullen met R-134a gas.

Ook wordt er door Daimler (de eigenaar van Mercedes) onderzoek gedaan naar een koelsysteem dat met CO2 werkt, dus in de toekomst kan dat ook een rol gaan spelen.

Om een airco te vullen met HFO-1234yf gas is speciale apparatuur nodig. Bosch Car Service Autoborg is één van de eerste autobedrijven in de Stad en omgeving die deze apparatuur in huis heeft, zodat we ook uw nieuwe auto van de best mogelijke service kunnen voorzien!

Maak een Afspraak

Auto’s zonder brandstof

Volgens het Energieakkoord uit 2013, moeten er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s op benzine, diesel of LPG meer verkocht worden. In de Tweede Kamer gaan bovendien stemmen op om de verkoop van nieuwe auto’s op brandstof al vanaf 2025 te verbieden. Maar als we niet meer op benzine, diesel of aardgas mogen rijden, wat zijn dan de alternatieven?

Elektrische auto’s

Elektrische auto aan het ladenElektrische auto’s zijn wereldwijd in opkomst. Met merken als Tesla, en modellen als de Nissan Leaf, Opel Ampèra en de E-modellen van Volkswagen, zijn elektrische auto’s al lang geen vreemde meer in het straatbeeld. Bovendien zijn ook oplaadpunten voor deze auto’s steeds algemener beschikbaar. Onderaan dit artikel vindt u een kaartje met openbare oplaadpalen door het hele land.

Elektrische auto’s worden voornamelijk beperkt door twee factoren: het bereik, en de laadtijd. Immers, een auto op benzine of diesel kan je binnen 10 minuten vol tanken, en dan kan je weer een heel eind rijden. Een elektrische auto komt doorgaans niet verder dan 150-200 kilometer, en moet urenlang aan de oplader. Een uitzondering vormen de duurdere Tesla-modellen Get the facts. Deze komen boven de 300 kilometer, en de Tesla Model S haalt zelfs 480 kilometer voor de accu leeg raakt. Daarna moet hij dan wel een kleine 8 uur aan de stroom.

Elektrische auto’s zijn momenteel sterk in opkomst, en zijn al heel geschikt voor mensen die de auto voornamelijk voor woon-werk-verkeer gebruiken, en deze dan ’s nachts kunnen opladen. Even met de caravan naar Spanje zit er echter nog niet in.

Auto’s op waterstof

Toyota Mirai - Een auto op waterstofWaterstof als brandstof voor auto’s is een interessante kandidaat: door zuurstof uit de lucht te combineren met waterstof ontstaat een explosief mengsel dat een verbrandingsmotor kan aandrijven. Het grootste verschil met een benzine- of dieselmoter zit hier in de uitstoot: een benzine- of dieselmotor stoot CO, CO2, roet, en nog een keur aan andere schadelijke stoffen uit. Een motor op waterstof heeft alleen water als uitstoot. Dit water is zelfs zo schoon dat het in principe drinkbaar is!

Een groot voordeel van auto’s op waterstof ten opzichte van auto’s op elektriciteit, is dat je deze gewoon kan tanken, net als een auto op benzine of diesel. Er is dus geen probleem met urenlange laadtijden. Toch hebben ook auto’s op waterstof zo hun uitdagingen. Ten eerste is waterstof ontzettend explosief, en dus brengt dat een veiligheidsrisico met zich mee dat elektrische auto’s niet hebben. Daarnaast moet waterstof geproduceerd worden uit water, en dat kost energie. Als die energie niet ‘groen’ wordt opgewekt, valt het hele milieuvoordeel van deze auto’s weg. Uiteraard kampen elektrische auto’s ook met datzelfde probleem.

Een laatste nadeel van auto’s op waterstof is de beschikbaarheid van waterstof. Voor elektrische auto’s zijn laadpalen tegenwoordig makkelijk te vinden, maar tankstations voor waterstof heb je veel minder. Een laatste voordeel van auto’s op waterstof is echter wel een heel sterk punt: het is mogelijk om een auto met een ‘normale’ verbrandingsmotor aan te passen zodat deze op waterstof rijdt. Dit is vergelijkbaar met het inbouwen van een LPG-installatie. Hoewel deze techniek momenteel nog in de kinderschoenen staat, is het niet onwaarschijnlijk dat deze techniek binnen enkele jaren op de markt komt voor een schappelijke prijs.

De toekomst

waterstof tankstation in IJslandMet de snel voortschrijdende techniek op het gebied van zowel elektrische auto’s als auto’s op waterstof, is het heel goed mogelijk dat we al voor 2035 nauwelijks nog nieuwe auto’s op benzine of diesel zien. Voor diegenen die er het geld voor kunnen (en willen) neerleggen zijn elektrische auto’s al volop beschikbaar, en waterstofauto’s lijken in rap tempo te volgen. In Rotterdam rijden al enkele bussen op waterstof, hoewel die gebruik maken van een brandstofcel. Dit is geen verbrandingsmotor voor waterstof zoals hierboven is omschreven, maar een techniek waardoor waterstof kan worden omgezet in elektriciteit. Hiermee wordt vervolgens een elektromotor aangedreven die de bus in beweging brengt. Ook in IJsland zijn waterstofauto’s en -bussen al meer dan 10 jaar in het straatbeeld te vinden. Verder zijn er plannen voor een vliegtuig op waterstof dat met 300 passagiers in minder dan 5 uur van Brussel naar Sydney moet kunnen vliegen.

Al met al staan er spannende dingen te gebeuren in de autosector, en Bosch Car Service Autoborg volgt al deze ontwikkelingen op de voet.

U kunt bij ons dan ook terecht voor reparaties en onderhoud aan elektrische auto’s.

Vindt een laadpaal in de buurt!

https://www.oplaadpalen.nl/widget/980/800/Wf77f1fffff000000fff/52.12/5.29/8/s